KETUT ADIK GROOT NIEUWJAARSBAL "Fools all! who never learned how much better than the whole the half is Op Bali ontmoetten we Ketut Adik, taxi chauffeur van beroep. Een jonge man met schouderlang haar, een open, rustig gezicht en een oude Chevrolet. Mijn vriendin met wie we reisden, had ons verteld hoe typisch Balinees hij was. Zij en haar man hadden namelijk al eens eerder gebruik gemaakt van zijn diensten. Het w.as avond toen we in Denpasar aankwamen en we hoopten dat hij en z'n taxi op passagiers zaten te wach ten. Helaas, hij was in geen velden of wegen te bekennen. Dus stapten we in een andere taxi en vroegen de chauffeur of hij Ketut Adik kende. Wat een vraag! Hij zou er wel voor zorgen dat Adik wist dat we er waren. De volgende ochtend, al vroeg, stond hij voor de deur. Waar wilden we naar toe? Wat wilden we zien? Wilden we het aan hem overlaten? Dat kon. Over prijs werd niet gesproken, door ons niet en door hem niet. En zo werd Ketut Adik onze gids gedurende ons verblijf in Bali. Op het dashboard van zijn auto prijkte een kunstig gevloch ten mandje met verse bloemen die de wagen vulden met hun zoete geur. Dat was voor de goden waarmee Ketut Adik kennelijk op zeer goede voet stond. Het geheel gaf iets aparts aan de toch al zo aparte Balische morgen. Hij bracht ons overal, reed praktisch half Bali met ons door, voorzichtig kuilen ontwijkend op de weg, sprak over zijn eiland, de tempels, de men sen en hun gevoel voor kunst, met enthousiasme en trots. Wij waren diep onder de indruk van zijn ongelofelijk mooie eiland. In Mas, een plaatsje bekend om hout snijwerk, bracht hij ons naar een huis waar een half dozijn mannen druk bezig waren met een paar eenvoudige werktuigen de mooiste figuren uit een stuk hout te snijden. Ze gebruikten er handen èn voeten bij. Er werd hoofd zakelijk met tweekleurig ebbenhout gewerkt, aangevoerd uit Sulawesi. We zaten er met bewondering naar te kij ken. De hele dag waren we op stap en 's avonds bracht onze gids ons naar de Ketjak voorstelling. Toen hij z'n dagloon kreeg schudde hij zijn hoofd. Het was te veel, zei hij. Wij dachten dat het niet genoeg was. Na veel aan dringen nam hij 't geld aan- De v0'" gende dag bracht hij drie muziek cas settes van de Ketjak voorstelling, dat was zijn olèh olèh en 't had hem min stens een derde van zijn loon gekost. Zoiets stemt je tot nadenken. Ketut Adik was een perfecte gids, trots op en vol liefde voor zijn eiland. Een wereld waar hij nooit eenzaam be hoefde te zijn want zijn leven was nauw verbonden met dat van zijn fa milieleden, zijn desagenoten en zijn goden. De ver schillende dansen liet hij ons ook zien, de Krisdans, de Legong, de Barong. De Ba- rong, symbool van het Goede dat nooit helemaal in staat is het Kwa de te overwinnen. Al door de eeu wen heen. Op de dag van ons ver trek voerden we een lang gesprek met Ketut Adik. Of hij nog naar school ging? Niet meer, maar hij zorgde er voor dat zijn broertje naar school kon. Hij verdiende tju- kupan het hele jaar door en het klimaat was precies goed, hij had zijn auto, veel had hij niet nodig, zei hij. Benijdenswaardig. Alweer waren we "Het gaan naar Indonesië was voor mij een soort "genezing". Het ge voel van heimwee is nu veel, veel minder. Niets ten aanzien van mijn gevoel voor mijn geboorteland is veranderd, maar de pijn die er was, sinds we er vandaan gingen, is ver dwenen. Ik heb nu vrede met dat vertrek. Misschien, omdat we, toen we vertrokken 25 jaar geleden, het gewoon niet te geloven was. Land en volk terug te zien, te weten dat alles er nog is, geeft me een prettig gevoel. Ik weet niet hoe ik het moet uitleggen. Ik wens ze alle goeds toe, méér dan dat. Weet je wat eigenaardig is, ik hoop dat je het begrijpt, ik kreeg het eigenaardi ge idee dat ik blij was, geen deel meer te zijn van een koloniaal sys teem. Alles moet zijn tijd hebben, een begin, èen einde. Voor Indone sië is er een nieuw begin, daar horen wij niet meer bij. Dat gevoel gaf dit weerzien mij." J.L. stil. Ketut Adik was nog niet bezeten van hebzucht voor allerlei dingen die het leven voor de mens van vandaag "het leven waard" maken. Volgens Westerse maatstaven is hij niet voor uitstrevend. Misschien niet, maar Ke tut Adik streeft immers naar heel iets anders. In zijn wereld is men tevreden als er genoeg rijst is voor iedereen en de goden de mens gunstig gestemd Hoe lang nog zou hij deze levens filosofie kunnen behouden? Op het vliegveld zorgde Ketut Adik dat we gereserveerde piaatsen had den in de plane, en toen wij instapten en nog even omkeken stond hij ons na te kijken, helemaal buiten de deur van de wachtkamer. We wuifden naar hem, hij wuifde terug. Het vliegtuig taxiede de startbaan op en we vertrokken. Daar beneden, heel klein, stond Ketut Adik met opgeheven gezicht, een hand z'n ogen beschermend tegen de zon. Een eenvoudige taxi-chauffeur, maar wat een mens. J. LENTZE Hesiod, works and days, Transla tion by Richmond Lattimore, Universi ty of Michigan press, ann Arbor, 1959, Biz. 23. op 7 JANUARI 1978 in gebouw AMICITIA Westeinde 15 Den Haag Muzikale medewerking zal worden verleend door het speciaal door ons gecontracteerde Zuid-Amerikaanse orkest "Sonora Paramarera Verder zullen optreden de bekende band "The Evergreens" met muziek voor jong en oud; mooie meisjes uit ons zonnige Indie Luanas met Hawaiaanse dansen. Voorts de iieve Majorettes "Eureka uit Den Haag. Bingo en Tombola met fantastische prijzen. Indische keuken natuurlijk aanwezig! Gaarne "Tot ziens en Selamat 1978!" Toegangsprijs 11,verkrijgbaar aan de zaal op 7 januari a s. of in de voorverkoop bij Hr. Borghouts, tel. 070 -86 67 03. Houtsnijders aan het werk in Mas, een plaatsje bekend om zijn houtsnijwerk. 32

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1977 | | pagina 32